جواد توکلي با بيان اينکه با بهرهبرداري از اين پل فاصله اروميه به تبريز حدود 120 کيلومتر کوتاهتر ميشود، افزود: اين کوتاه شدن مسير باعث کاهش هزينههاي ملي به ميزان متوسط سالانه 26 ميليارد تومان خواهد شد که 6/9 ميليارد تومان در زمان تردد، 6/9 ميليارد تومان در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندگي محيط زيست، 3/4 ميليارد تومان در ارتقاي سطح ايمني و تردد و کاهش تصادفات با هزينه متوسط 6/4 ميليارد تومان در صرفهجويي استهلاک خودرو و 8/23 ميليارد تومان نيز کاهش پرداختي بيمه تصادفات صرفه جويي خواهد شد.
وي با بيان اين که کار به صورت EPC ( طراحي، تامين تجهيزات و ساخت) توسط صدرا و همکارش NGI JAKOBSEN انجام شده است، گفت: اين ميانگذر که قرار بود در ابتدا به صورت يک خط دو بانده احداث شود، پس از مطالعات تکميلي به سه خط عبوري و پنج باند افزايش يافت. اين تغيير خط باعث شد تا هزينه اوليه طرح که 46 ميليارد تومان بود به 5/62 ميليارد تومان و 25 درصد افزايش هزينه معمول پروژهها افزايش و در نهايت با لحاظ شدن هزينههاي لازم به 120 ميليارد تومان برسد.
مجري طرح شهيد کلانتري درباره تاخير زماني اين پروژه اظهار داشت: قرارداد اوليه اين پل در تاريخ 1/11/81 امضا شد که بايد در تاريخ 30/10/84 کارهاي ساخت اين پل تمام ميشد اما با توجه به قرارداد متمم که در تاريخ 1/11/84 امضا شد، در نهايت بايد اين پل در تاريخ 31/6/86 تمام ميشد؛ يعني در حال حاضر عملاً اين پل 10 ماه تاخير داشته است.
توکلي خاطر نشان کرد: کيفيت پل ميانگذر اروميه خيلي بهتر از پروژههاي مشابهي است که هم اکنون در کشور در حال انجام است.
در اين نشست علياصغر ضميري مسئول اجرايي پروژه ميانگذر درياچه اروميه با اشاره به سابقه احداث اين پل گفت: در سال 58 کلانتري، مديرکل راه و ترابري استان آذربايجان غربي تصميم گرفت بنا به دلايل سوقالجيشي مسير بين اروميه تا تبريز را به وسيله ميانگذر کوتاه کند. به اين جهت از سمت اروميه 12 کيلومتر و ازطرف تبريز 3 کيلومتر خاکريز ايجاد شد و تنها مسير 1500 متري وسط درياچه که داراي عمق بيشتر و شرايط خاص گل و لاي بود باقي ماند؛ به اين جهت براي انتخاب پيمانکاري که بتواند از طريق مناقصه EPC اين قطعه را تمام کند، مناقصه انجام و شرکت صدرا و همکار نروژي آن انتخاب شدند. به اين جهت از بهمن 82 ساخت ميانگذر آغاز شد.
وي تصريح کرد: قرارداد اوليه براي احداث اين ميانگذر50 ميليارد تومان بود و متمم 46 ميليارد توماني نيز پس از آن به اين قرارداد اضافه شد. قرار بود اين طرح 4 ساله و تا پايان شهريور86 به پايان برسد، بنابراين در حال حاضر ما تنها 10 ماه تاخير داريم نه 20 سال.
ضميري گفت: پس از شروع ساخت اين ميانگذر، مطالعات مجدد کارشناسان براي گسترش اين ميانگذر به دو خط عبوري دو طرفه و يک خط عبوري راهآهن آغاز شد، چرا که تجهيزات موجود در محل کارگاه اين طرح تنها براي اين طرح ايجاد شدهاند و پس از اتمام اين طرح، ايجاد مجدد آن صرفه اقتصادي ندارد؛ بنابرين طرح تعريض خاکريز و مطالعات پنج بانده کردن اين مسير در دست اجرا قرار گرفت./105
انتهای پیام/